De sociale medier er blevet en del af vores hverdag, men der er stadig mange håndværkere, der ikke helt har omfavnet den nye mulighed for at få fat i kunderne.
Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter. Vi kender navnene på de mest udbredte sociale medier. Men hvordan går det så med at udnytte de nye smarte måder at få fat i kunderne på?
Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Statistisk fra 2014 halter bygge- og anlægsbranchen stadigvæk efter. Blot 32 % af virksomhederne i branchen bruger de sociale medier – eller med andre ord: To ud af tre virksomheder bruger ikke de sociale medier. Til sammenligning bruger 53 % af virksomhederne i handels- og transportsektoren de sociale medier.
Hos Håndværksrådet mener chefkonsulent Lars Magnus Christensen, at der er et stort potentiale, der venter på at blive udnyttet:
“Det handler jo om, at du som virksomhed får øjnene op for mulighederne. Hvis der er lidt tomt i ordrebøgerne, og alle andre muligheder er udtømt, så kan de sociale medier være en god måde at komme i kontakt med potentielle kunder”, siger han.
“Men det er klart, at hvis du allerede har rygende travlt, så gælder det som håndværksmester om at holde forretningen kørende og servicere dine kunder. Og det er vigtigt, at din tilstedeværelse på de sociale medier ikke bliver passet med venstre hånd. Du skal sørge for at holde et konstant flow af nyheder. Ellers er det måske bedre helt at lade være og så bare bruge de gode gamle visitkort”, siger Lars Magnus Christensen.
Kombi er bedst
Fra TEKNIQ, installatørernes organisation, lyder anbefalingen, at man skal sørge for at kombinere de sociale medier med andre kanaler:
“Jeg har for stor respekt for vores medlemmer til at ville komme med anbefalinger. De ved selv, hvordan de skal drive deres forretning. Men det, jeg hører hos vores medlemmer, er, at de som har de bedste oplevelser med de sociale medier, er dem, som ikke bare bruger det som endnu en kanal til reklame, men går efter at få opbygget en dialog med kunderne”, siger Christian Howard-Jessen, kommunikationschef i TEKNIQ.
“Det gælder naturligvis om at være dér, hvor dine kunder er. Hvis det er private kunder, som er på Facebook, så er det en mulighed. Men det kan også være, at du skal investere i et nyt, stort skilt ved indfaldsvejen. Jeg har da talt med et medlem, der mente, at hans nye skilt havde skaffet mange nye kunder, så jeg vil mene, at det gælder om at kombinere de forskellige kanaler”, siger Howard-Jessen.
Samme melding lyder fra Håndværksrådet:
“Kunderne ser dit telefonnummer på siden af bilen, og de ser det store skilt på byggepladsen. På den måde kan din indsats på de sociale medier ikke stå alene”, siger Lars Magnus Christensen.
“Men én ting er sikker, de sociale medier har i et vist omfang erstattet – eller i hvert fald suppleret – den gamle snak over hækken. Det ved jeg da fra mig selv, hvor venner skriver et opslag på Facebook, hvor de efterlyser en god håndværker i området”, siger han.
Tidsrøver
Nogle vil måske afholde sig fra at benytte de sociale medier, fordi det kan være en åben kanal for utilfredse kunder til at læsse klager af.
“Du skal have en strategi for, hvordan du håndterer en dårlig anmeldelse. Det positive er, at du kan bruge en klage konstruktivt. Sørg for lynhurtigt at få svaret, at du er ked af, at noget er gået skævt, og at I vil tage hånd om sagen. Hvis de andre kunder ser det, får de jo et godt indtryk af din virksomhed. Men omvendt, hvis du blot lader klagen stå og flagre, så risikerer du, at andre også begynder at kritisere. Så du må være opmærksom på, at de sociale medier ikke bare er en envejskommunikation. Du skal være klar til at gå i dialog”, siger Lars Magnus Christensen fra Håndværksrådet.
“Jeg tror, at truslen kan ligge i, at du bruger for meget tid på det i stedet for at passe dit arbejde”, slutter Christian Howard-Jessen.