I gamle dage skulle du bare indrykke en annonce i telefonbogen, læne dig tilbage og vente på, at kunderne ringede. Den går ikke længere.
De fleste håndværkere har sikkert opdaget, at konkurrencen er skærpet. Og de tider, hvor du bare kunne smække en annonce i De Gule Sider og vente på, at kunderne ringede med nye opgaver, er overstået.
Sådan lyder meldingen fra Jesper Dalhus, der er indehaver af Jemac Kommunikation i Odense, hvor han i de seneste 20 år har rådgivet både mellemstore og store virksomheder i byggebranchen.
“Mange håndværkere har berøringsangst, og i begyndelsen ved de ikke, hvordan de griber de sociale medier an. Men når de så finder ud af, hvor relativt nemt det er, og at de sociale medier kan give kontakt til beslutningstagerne hos erhvervskunderne og til de private kunder, så kan de se fidusen”, siger Jesper Dalhus, der har en fortid som værktøjssælger og derfor kender byggebranchen indefra.
Eksperten peger på to vigtige sociale medier: Facebook, som vi alle sammen kender, er god, hvis du vil have skabt et netværk til de private kunder. LinkedIn er derimod det bedste valg, hvis du er på jagt efter erhvervskunder.
Sådan gør du
Den største fejl, håndværkerne kommer til at lave på de sociale medier, er, at de forsøger sig med direkte salg. Altså skriver opdateringer med fx ugens tilbud på nye blandingsbatterier. Den slags er absolut fy-fy, siger Jesper Dalhus. I stedet gælder det om at dele viden og på den måde ad omveje få et salg.
“En opdatering kunne fx være noget a la: ‘Kender du det med, at du gerne vil spare på energien, men har svært ved at gribe det an? Vi kan hjælpe dig med renoveringen’”.
Men travle håndværksmestre kæmper jo med irriterende kunder i telefonen, og svenden der brokker sig over, at lærlingen har en sur ostemad med i varevognen. Så hvordan får man overhovedet tid til at passe de sociale medier?
“Mange virksomheder har jo allerede en medarbejder ansat på kontoret til at stå for administration. Og du kan godt uddelegere ansvaret. Ellers kan du sagtens klare opdateringer på de sociale medier, når den værste morgentravlhed har lagt sig. Der er altså ingen undskyldninger”, siger Jesper Dalhus.
En typisk fejl er, at man i begyndelsen synes, at det er rigtig sjovt at opdatere på de sociale medier, men lige så stille dør Facebookprofilen ud, fordi gassen er gået af ballonen, og man i øvrigt har fået travlt. Og så ryger opdateringen af virksomhedens sociale medier nederst i bunken.
“Det er vigtigt, at du bliver ved med at være aktiv, og det behøver ikke være svært. Tag din smartphone med, når du er ude på en byggeplads, og tag så en masse billeder og brug dem til at dele med dine følgere. Så kan kunderne også følge med i de spændende projekter, I har gang i”, siger Jesper Brohus.
”Dine følgere vil meget gerne hjælpe med at dele dine gode historier. Det er ligesom det, der er essensen ved de sociale medier. Og så er det min erfaring, at det er godt at slutte af med et åbent spørgsmål, som kan få folk til at overveje og tænke over din opdatering”.
7 RÅD, der virker |
|
Brug Facebook til de private kunder. | |
Brug LinkedIn til de professionelle kunder. | |
En opdatering skal indeholde: Et godt råd. | |
En opdatering skal indeholde: Et godt foto, et åbent spørgsmål og en ’call-to-action’. | |
’Call-to-action’ kan fx være: Tryk på dette link, hvis du vil vide mere om emnet. | |
Tal pænt – også selv om du synes, kunden er uforskammet på din Facebook-væg. Andre kunder kan sagtens gennemskue, at det er en brokkerøv. | |
Hvis du tager godt hånd om en klage fra en kunde, viser det, at du tager kundernes henvendelse seriøst. Det giver endnu mere respekt på de sociale medier. |