Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Må vi præsentere AO VAGA forsyning

Se muligheder og fordele

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Find vores pakkeløsninger for varmepumper

Se mulighederne

Spar 10% på alt fra månedens leverandør Lavabo - tilbuddet gælder kun i februar

Se tilbud

Spar 10% på alt fra månedens leverandør Lavabo - tilbuddet gælder kun i februar

Se tilbud
Vis alle produkter

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Må vi præsentere AO VAGA forsyning

Se muligheder og fordele

Find vores pakkeløsninger for ventilation

Læs mere

Find vores pakkeløsninger for varmepumper

Se mulighederne

Spar 10% på alt fra månedens leverandør Lavabo - tilbuddet gælder kun i februar

Se tilbud

Spar 10% på alt fra månedens leverandør Lavabo - tilbuddet gælder kun i februar

Se tilbud
{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Din søgning gav desværre ikke noget resultat

Vi kunne desværre ikke finde noget ud fra søgningen: "{{searchString}}".

Prøv at søge efter nogle andre ord eller find varerne via kategorierne.

Søg varer


Du kan søge efter varenumre, EAN num, produktnavne og lign. 

Forretningsgrundlag

Selskabet Brødrene A & O Johansen A/S blev grundlagt i 1914 og noteret på Københavns Fondsbørs i 1963.

Koncernen er en videnbaseret IT- og logistikvirksomhed, som handler med et bredt teknisk varesortiment inden for Varme, Ventilation og Sanitetsteknik (VVS), EL-teknik (EL), Vand og Afløb (VA) samt Værktøj. Herudover sælges beslag, øvrige befæstelsesmaterialer, arbejdsbeklædning, sikkerhedsudstyr og låsesystemer m.v.

AO har et mål om at tilbyde sine kunder markedets mest brugervenlige og pålidelige IT-systemer til at håndtere planlægning, køb og levering tilpasset kundernes behov.  

Koncernen har over 28.000 professionelle kunder (B2B) samt ca. 430.000 private (B2C) kunder, som tilbydes et sortiment på knap 600.000 varevarianter. Varesortimentet udbygges løbende efter kundernes behov, idet AO ønsker at være lagerførende på de produktområder, som kunderne efterspørger.

Koncernen er aktiv i Danmark, Sverige og Norge. I 2022 udgjorde den udenlandske omsætning under 10 % af koncernens samlede omsætning.

Koncernen henvender sig til følgende markeder:

  • Det professionelle marked (B2B-markedet), som betjenes via AO, er kendetegnet ved at være fragmenteret med mange mindre kunder.

  • Det private marked (B2C-markedet) er kendetegnet ved mange kunder, som foretager onlineindkøb. Markedet betjenes p.t. via ti webshops: BilligVVS.dk, LavprisVVS.dk, LavprisEL.dk, VVSochBAD.se, BilligVVS.no, Greenline.dk, LampeGuru.dk, LampeGuru.no, CompletVVS.dk, LavprisVærktøj.dk.

DET PROFESSIONELLE MARKED (B2B-markedet)

AO’s primære forretning er B2B-markedet i Danmark, hvor der leveres et bredt varesortiment inden for fagområderne VVS, EL og VA samt Værktøj. Ovennævnte marked kan inddeles i følgende: Nybyggeri og ReMoVe (Reparation, Modernisering og Vedligeholdelse).

ReMoVe-markedet er forholdsvist stabilt, idet det er præget af mange mindre opgaver. Opgaverne er vanskelige at planlægge, og behovet for materialeforbrug på den enkelte opgave er derfor svært at forudse. Dette marked passer godt til AO’s decentrale strategi, hvor 57 håndværkerbutikker rundt om i Danmark tilbyder kunderne ”one-stop shopping”. Alle butikkerne lagerfører et bredt teknisk varesortiment inden for VVS, EL, VA og Værktøj.

Markedet for nybyggeri er mere følsomt over for udsving i samfundsøkonomien og kan derfor variere meget år for år.

Gennem et effektivt lager- og distributionssystem er AO i stand til at varetage hurtige leverancer til professionelle håndværkere, kommuner, værker og offentlige institutioner.

AO’s omsætning til det professionelle marked i Danmark sker i princippet via tre salgskanaler:

1. AO-håndværkerbutikker

AO fokuserer, med sine 57 håndværkerbutikker i Danmark, på behovet for lokal tilstedeværelse. Kunderne udnytter den lokale tilstedeværelse til at købe varer samt til at få rådgivning inden for de forskellige produktområder og salgskanaler. For at sikre en hurtig og effektiv betjening af kunderne tilbyder alle håndværkerbutikkerne selvbetjeningsløsninger. Derudover tilbydes kunderne at benytte AO’s faciliteter i forbindelse med den daglige drift af deres aktiviteter.  

2. Elektronisk handel (PC, tablet, smartphone samt AO365) 

På AO.dk samt AO’s app til smartphones kan kunderne bl.a. bestille varer døgnet rundt, se varebilleder og fakturaer. AO.dk og AO-appen er under konstant udvikling. Der implementeres yderligere digitale løsninger, senest med AO365, hvor kunder i AO365-butikker kan handle døgnet rundt.

3. Kompetencencentre

I AO’s kompetencecentre kan kunderne ringe, maile eller chatte og få vejledning og tilbud samt bestille varer. Kompetencecentrene bliver løbende styrket via efteruddannelse af medarbejderne for at sikre optimal faglig dygtighed. For at komme endnu tættere på kunderne arbejder flere af medarbejderne i kompetencecentrene med base i de enkelte håndværkerbutikker.

Projektafdelingen er et af AO’s kompetencecentre med fokus på større projekter inden for nybyggeri og renovering samt ”storkunder”. Her er samlet ekspertise på alle produktområder, hvorved tilbud kan optimeres inden for alle teknikfagene.

I Sverige sker AO’s omsætning til det professionelle marked gennem de fem butikker i Göteborg, Borås, Malmø, Helsingborg og Kristianstad samt AOnet.se med et primært fokus på VA og Værktøj.

DET PRIVATE MARKED

Det private marked serviceres gennem ti forskellige webshops målrettet tre forskellige forretningsområder:

  • VVS sælges i Danmark gennem BilligVVS.dk, LavprisVVS.dk og CompletVVS.dk. I Sverige sælges VVS gennem VVSochBAD.se og i Norge gennem BilligVVS.no.
  • El-artikler sælges i Danmark gennem Greenline.dk og LavprisEL.dk.
  • Belysning sælges i Danmark gennem LampeGuru.dk og i Norge gennem LampeGuru.no.
  • Værktøj sælges i Danmark gennem LavprisVærktøj.dk.

Kunderne er primært private forbrugere og mindre erhvervsdrivende virksomheder, der enten har behov for at udføre mindre forbedringer som følge af f.eks. funktionsnedbrud af eksisterende inventar eller en større fornyelse af et helt rum. Uanset behov tilbyder AO’s webshops på det private marked både inspiration og rådgivning på tværs af et stort sortiment samt nem handel og hurtig levering. Kundeservice sker på kundens præmisser og præferencer via Facebook, chat, telefon og e-mails af faguddannet personale. Via video-guides, installationsvideoer og monteringsvejledninger gør AO det samtidig nemt at gøre-det-selv rigtigt. Ved at være med i hele kunderejsen er det ambitionen at være mere end blot en webshop.